Description

Vernon Subutex 1 alternates between a sociological fresco, a detective thriller, and an inhumane “vaudeville.” It’s a work that destabilizes, fascinates, and disturbs to the utmost degree. Published in 2015, the first part of this cult trilogy by Virginie Despentes tells the story of a record-store owner and his state of decline as he is put out of business by the digital revolution and the crisis in the music industry. His friend Alex Bleach, a rock musician, dies from an overdose and leaves him some recordings as an inheritance. They become the focus of a thriller where vultures and humans weakened by unrelenting market concerns are brought together and where they are driven to the edge of a precipice by the death of close friends and disastrous lovers.

At the book’s centre is an anti-hero with an enigmatic name: Vernon Subutex, an incredibly talented DJ unfit for living in his era. He ends up itinerant and then later turns out to be the redeemer of a society in search of meaning in a world that’s become inhabitable.

Recipient of the Prix de la meilleure mise en scène 2022 awarded by the Association québécoise des critiques de théâtre (AQCT).

The full version of Vernon Subutex 1+2+3 is presented at Le Diamant on October 5.

 

About Angela Konrad

An artist presented many times at Usine C and founder of the company LA FABRIK, Angela Konrad skillfully tackles strong classic and contemporary texts with an activist bent in order to highlight their relevancy and their often controversial qualities. After her adaptations of Chekhov, Shakespeare and Rodrigo Garcia and her investigations of transhumanism and anti-capitalism, she has now taken on French author Virginie Despentes’s cult book Vernon Subutex by adapting it into a theatrical trilogy.

About Virginie Despentes

A socially engaged French writer with an uncontrollable style, Virginie Despentes is the author of works including Baise-moi (1993, adapted to film and co-directed with Coralie Trinh Thi), Pretty Things (1998), Teen Spirit (2002), Bye Bye Blondie (2004, adapted to film by the author), King Kong Theory (2006), and Apocalypse Baby (2010, Prix Renaudot).

 

Show Times

Tickets
Tickets

Cast

  • Paul Ahmarani
  • David Boutin
  • Anne-Marie Cadieux
  • Violette Chauveau
  • Samuël Côté
  • Philippe Cousineau
  • Blanche-Alice Plante
  • Dominique Quesnel
  • Mounia Zahzam

Credit

  • Text Virginie Despentes
  • Original Idea, Adaptation and Direction Angela Konrad
  • Assistance to the Direction, Dramaturgy, and Musical Consultation William Durbau
  • Set and Properties Design Louis-Charles Lusignan
  • Costume Design Marie-Audrey Jacques
  • Video Design Alexandre Desjardins
  • Lighting Design Cédric Delorme-Bouchard
  • Sound Design Simon Gauthier
  • Black-and-White Photography Projection Louise Marois de la série Pour rien au monde, Paris 2021
  • Stage Manager Claudie Gagnon
  • Makeup Design Florence Cornet
  • Hair Design Angelo Barsetti
  • Production Direction Maude St-Pierre et Rachel Locas
  • Technical Direction Jenny Huot
  • Administrative Direction Stéphanie Murphy
  • Production LA FABRIK
  • In collaboration with Usine C
  • Creation Residency Usine C
  • Photo Credit Vivien Gaumand
  • With the support of the Conseil des arts de Montréal, the Conseil des arts et des lettres du Québec, the Canada Council for the Arts, Élément de base (edb) and Hexagram UQAM
Public Programming Partners
Conseil des arts et des lettres du Québec Ville de Québec Conseil des arts du Canada Canada

They Said...

« Ce que les neuf interprètes accomplissent tient du tour de force. Les changements de costumes et de perruques représentent à eux seuls un défi de taille. Dans le rôle principal, qui est souvent un faire-valoir pour les autres protagonistes, hauts en couleur, vous l’aurez compris, David Boutin fait preuve de toute l’humilité nécessaire. Son Vernon est aussi détestable qu’attachant, franchement médiocre et pourtant charismatique. Autour de lui, Paul Ahmarani, Samuël Côté, Philippe Cousineau, Blanche-Alice Plante et Mounia Zahzam sont d’une polyvalence remarquable. Mais les vraies étoiles de ce spectacle au long cours, ce sont Anne-Marie Cadieux, Violette Chauveau et Dominique Quesnel, trois grâces, trois actrices exceptionnelles, ici véritablement au sommet de leur art. »

Le Devoir

« Ingénieuse, tirant profit de la largeur du plateau, orchestrant avec soin les entrées et les sorties, osant même à quelques reprises briser le quatrième mur, la mise en scène dépose cette comédie humaine sublime et grotesque dans un espace imaginaire qui n’est pas sans évoquer le cabaret. »

Le Devoir

« Ce premier volume, en tout cas, est une réussite magistrale. Un spectacle qui satisfera entièrement toute personne désirant assister au déploiement d’une histoire à la fois originale, complexe et proche de notre quotidien, racontée dans la langue pleine de tonnerre et d’éclairs de Despentes qui signe, avec cette épopée turbulente du réel, son chef-d’œuvre. »

Revue JEU

You may also like