Ended

Description

Vernon Subutex 1 alternates between a sociological fresco, a detective thriller, and an inhumane “vaudeville.” It’s a work that destabilizes, fascinates, and disturbs to the utmost degree. Published in 2015, the first part of this cult trilogy by Virginie Despentes tells the story of a record-store owner and his state of decline as he is put out of business by the digital revolution and the crisis in the music industry. His friend Alex Bleach, a rock musician, dies from an overdose and leaves him some recordings as an inheritance. They become the focus of a thriller where vultures and humans weakened by unrelenting market concerns are brought together and where they are driven to the edge of a precipice by the death of close friends and disastrous lovers.

At the book’s centre is an anti-hero with an enigmatic name: Vernon Subutex, an incredibly talented DJ unfit for living in his era. He ends up itinerant and then later turns out to be the redeemer of a society in search of meaning in a world that’s become inhabitable.

Recipient of the Prix de la meilleure mise en scène 2022 awarded by the Association québécoise des critiques de théâtre (AQCT).

The full version of Vernon Subutex 1+2+3 is presented at Le Diamant on October 5.

 

About Angela Konrad

An artist presented many times at Usine C and founder of the company LA FABRIK, Angela Konrad skillfully tackles strong classic and contemporary texts with an activist bent in order to highlight their relevancy and their often controversial qualities. After her adaptations of Chekhov, Shakespeare and Rodrigo Garcia and her investigations of transhumanism and anti-capitalism, she has now taken on French author Virginie Despentes’s cult book Vernon Subutex by adapting it into a theatrical trilogy.

About Virginie Despentes

A socially engaged French writer with an uncontrollable style, Virginie Despentes is the author of works including Pretty Things (1998), Teen Spirit (2002), Bye Bye Blondie (2004, adapted to film by the author), King Kong Theory (2006), and Apocalypse Baby (2010, Prix Renaudot).

 

Show Times

Ended
Ended

Cast

  • Paul Ahmarani
  • David Boutin
  • Anne-Marie Cadieux
  • Violette Chauveau
  • Samuël Côté
  • Philippe Cousineau
  • Blanche-Alice Plante
  • Dominique Quesnel
  • Mounia Zahzam

Credit

  • Text Virginie Despentes
  • Concept, Adaptation, Set Design and Direction Angela Konrad
  • Assistant Director, Dramaturge and Musical Advisor William Durbau
  • With the collaboration of Fayolle Jean Jr
  • Stage and Production Manager Jacinthe Nepveu
  • Set and Properties Design (Volume 1) and Technical Direction Louis-Charles Lusignan
  • Costumes Marie-Audrey Jacques
  • Video Design Alexandre Desjardins
  • Video design assistants / 3D artists Charly Barrera, Maxime Karam (Volume 1)
  • Lighting Cédric Delorme-Bouchard, assisted by Tristan Olivier Breiding
  • Sound Design Simon Gauthier
  • Makeup Design Florence Cornet
  • Hair and Wigs Angelo Barsetti
  • Sound Assistant Jules Potier
  • Dresser Vicky Wolf-Dumont
  • Cutter Paul Rose
  • B/W Photographs Louise Marois from the series Pour rien au monde, Paris 2021
  • Administrative Director Kevin Bergeron - Agence Roger Roger
  • Coproduction LA FABRIK and USINE C
  • Creation Residency Usine C
  • With the support of Conseil des Arts de Montréal, Conseil des Arts et Lettres du Québec, TransQuébec
  • Sponsors George Laoun, Élément de Base (edb)
  • Acknowledgements 4éléments, USINE C team, Olivier Do-Duc, J.A.

  • Special, heartfelt thanks to Robert Lepage for his solidarity and support.

They Said...

« Ce que les neuf interprètes accomplissent tient du tour de force. Les changements de costumes et de perruques représentent à eux seuls un défi de taille. Dans le rôle principal, qui est souvent un faire-valoir pour les autres protagonistes, hauts en couleur, vous l’aurez compris, David Boutin fait preuve de toute l’humilité nécessaire. Son Vernon est aussi détestable qu’attachant, franchement médiocre et pourtant charismatique. Autour de lui, Paul Ahmarani, Samuël Côté, Philippe Cousineau, Blanche-Alice Plante et Mounia Zahzam sont d’une polyvalence remarquable. Mais les vraies étoiles de ce spectacle au long cours, ce sont Anne-Marie Cadieux, Violette Chauveau et Dominique Quesnel, trois grâces, trois actrices exceptionnelles, ici véritablement au sommet de leur art. »

Le Devoir

« Ingénieuse, tirant profit de la largeur du plateau, orchestrant avec soin les entrées et les sorties, osant même à quelques reprises briser le quatrième mur, la mise en scène dépose cette comédie humaine sublime et grotesque dans un espace imaginaire qui n’est pas sans évoquer le cabaret. »

Le Devoir

« Ce premier volume, en tout cas, est une réussite magistrale. Un spectacle qui satisfera entièrement toute personne désirant assister au déploiement d’une histoire à la fois originale, complexe et proche de notre quotidien, racontée dans la langue pleine de tonnerre et d’éclairs de Despentes qui signe, avec cette épopée turbulente du réel, son chef-d’œuvre. »

Revue JEU
Public Programming Partners
Conseil des arts et des lettres du Québec Ville de Québec Conseil des arts du Canada Canada

You may also like